Skip To Main Content
サイエンスクラブ

THKものづくり探究教材で「リサイクルのための自動分別ゴミ箱を作ろう」を行いました。
 

中高等部のサイエンスクラブは、身近な経験から科学に興味が持てるように、楽しく刺激的な学習体験を行っています。生物・物理・化学の実験やプロジェクト、ディスカッションなどの活動を通じて、科学の不思議な世界を探求し、理解を深めることを目指しています。3週間にわたり、プログラミングの基本とエネルギー変換(電気、運動、熱の特性等の原理・法則と基礎的な技術の仕組み)を学びました。
 今回使用した教材は、『創造開発型人財』の育成を目的に開発されたもので、“課題解決型のものづくり”をキーワードとした体験型教材です。生徒たちは教材を通じて、チーム内でコミュニケーションを取りながら、試行錯誤を繰り返して課題解決をしていきます。最終的には、ペットボトル、スチール缶、アルミ缶を分別するプログラミングだけでなく、音や光も変わるように工夫して完成させました。プログラムがうまく動いた時には、笑顔がこぼれていました。
 

Students worked on an automatic sorting bin for recycling in the THK Exploring Manufacturing program


The Secondary School Science Club offers learning experiences that are both fun and intellectually stimulating so that students can become interested in science through everyday experiences. We aim to deepen their understanding of the fascinating world of science through activities such as biology, physics and chemistry experiments, projects, and discussions. Over a period of three weeks, the students learned about energy conversion and the basics of programming machines (such as laws and principles of electricity, motion and heat as well as how the technology functions).
The Exploring Manufacturing  program (from Monozukuri 0.) was created to develop creative students and centers around the theme of “making things through problem solving”. The students communicated with each other as a team and worked through the problem by trial and error. In the end they created a program that can distinguish between a plastic bottle, a steel can and an aluminum bottle. The students have also added a feature that changes sound and color. When the machine finally worked, it brought a smile to their faces.