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日本橋校 Nihombashi

日本橋校 Nihombashi

こんにちは!日本橋校です!

感覚には五感の他に平衡感覚、固有感覚があることをご存知ですか?
遊びや活動が制限されるコロナ禍において、日本橋校の先生達は少しでも子どもたちに刺激やアプローチができればと考え、感覚統合あそびを取り入れています。
感覚統合あそびは身体だけでなく脳の成長や発達にもとても大きな役割を果たします。

例えば「まっすぐ列に並ぶ」時にも視覚や平衡感覚を使って前後の人との距離を把握し自分の立ち位置を決めます。また、身体の動きを調整する固有感覚を使ってまっすぐ立ち、触覚を使って距離感の”ちょうどよさ”を掴んでいるのです。これらの感覚がアンバランスだと「だらしない」「態度が悪い」という誤解をされてしまったり、授業中にずっとソワソワして集中できず学習につまずきが生じたり…子どもたちの”失敗”経験が増え自信がなくなってしまうことにも繋がります。

特に触覚、平衡感覚、固有感覚の3つの感覚をバランス良く育てていく感覚統合あそび。
ケンケンパやロンドン橋落ちた等、楽しみながら子ども達はあらゆる活動の基礎を育んでいます。

Hi everyone! This is Nihombashi Campus!
Did you know that other than the 5 senses, humans possess the sense of balance and proprioception? Our teachers at the Nihombashi campus incorporate sensory integration activities in lessons to develop these senses during this pandemic when activities for kids are limited. Sensory integration activities play a major role in contributing to not only the development of the body but also the brain.

For example, humans utilize the sense of balance and vision to grasp the distance between themselves and the people around them to decide where they need to be standing. Proprioception, on the other hand, is used to stand up straight while using touch to feel the “right” distance. When these senses are not balanced, kids can be misunderstood as being sloppy, having a bad attitude, or even feeling uncomfortable during class and not being able to catch up. Ultimately, kids may lose their confidence from experiencing many “failures“ if their senses are not balanced.
 

幼児教育・保育の無償化
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