「学ぶこと」の可能性を解き放とう: グレン・ドーマン・メソッドを取り入れたフラッシュカードのメリット
関西国際学園では、「千載一遇のチャンス」とも言われる重要な時期に、子どもたちの潜在的な学習能力を最大限に引き出すために、できるだけ早い時期から子どもたちの成長や学びをサポートするべきだと考えています。重要な時期とは0歳から6歳までで、子どもの脳が学習と発達を受け入れやすい期間です。脳が最も柔軟で自らの構造を変化させ、新しい結合を作ったり、既存の結合を強化できると言われています。子どもたちは生まれ持った好奇心を原動力とし、高い学習意欲を持ち、容易に学び吸収することが可能なのです。
乳幼児部では、グレン・ドーマンのフラッシュカード・メソッドを活用し、毎月のテーマに合わせて年間を通して2万枚以上のフラッシュカードを取り入れています。ドーマン・メソッドは、幼児教育のアプローチとして高く評価されており、子どもの認知的・知的発達をサポートする多くのメリットがあります。
メリット1:知識の拡大
乳幼児部では、テーマに沿った「知性のビッツカード」を使い子どもたちにバラエティに富んだ情報を提供したり、関連するカードを使ったり、追加情報や文脈についても説明したりします。二重に教えることで子どもたちの理解力を強化し、より深い理解を促し、子どもたちは繰り返し学習する中で提示された情報を少しずつ吸収し、楽しく魅力的な活動を通して知識の基盤を広げていきます。
メリット2:右脳の活性化
ドーマン・メソッドでは、創造性や直感、総合的思考に関連する右脳を活性化することの重要性を強調しています。フラッシュカードを通して子どもたちに視覚的な刺激を与えることで、右脳を刺激し、創造力を高め、バランスのとれた認知の発達を促します。右脳の活性化は、パターン認識や空間認識、芸術的才能などのスキルを発達させるために非常に重要です。
メリット3:速読スキル
ドーマン・メソッドの顕著な成果のひとつは、速読能力の発達です。1枚のカードを1秒間点滅(フラッシュ)させるだけで、子どもたちは情報を素早く認識し処理するように促され、迅速な情報処理能力を養えます。乳幼児期に繰り返し行うことで、成長とともに読むスピードが速くなり、流暢に読む力や理解力、情報保持に効果的です。
子どもたちの一生に一度しかない大切な時期に、フラッシュカードを取り入れながら、認知力の発達を促しています。子どもたちが生き生きと遊びを通して学び、学ぶことが大好きになるような環境を整えています。
“Unlocking Learning Potential: The Benefits of Flash Cards Using the Glenn Doman Method”
At KIA, we believe that parents should start nurturing and teaching young children as early as possible to maximize their learning potential during the crucial “window of opportunity” period. This phase spans between the ages of 0-6 years, a time when children’s brains are highly receptive to learning and development. During this critical period, the brain exhibits its highest plasticity—able to modify its own structure to make new connections and strengthen existing ones. Additionally, young children are intrinsically motivated to learn and driven by their innate curiosity, which makes teaching easier.
In our Early Learning Center classrooms, we utilize the Glenn Doman flash card method, incorporating over 20,000 flashcards throughout the year to correspond with our monthly themes. The Doman method, a well-regarded approach to early childhood education, offers numerous benefits that support the cognitive and intellectual development of young children.
Benefit 1: Expand Knowledge
In our ELC classrooms, we expose children to a wide range of information using a set of thematic flashcards. Then, we introduce the corresponding “Bits of Intelligence” card, providing additional information or context related to the flashcard. This dual presentation reinforces understanding and encourages deeper comprehension. Through repetition and association, children gradually absorb the information presented, expanding their knowledge base in a fun and engaging manner.
Benefit 2: Right-Brain Activation
The Doman method emphasizes the importance of activating the right hemisphere of the brain, which is associated with creativity, intuition, and holistic thinking. By engaging children with visual stimuli through flashcards, we can stimulate their right-brain development, enhancing their creative abilities and promoting a balanced cognitive development. This right-brain activation is crucial for developing skills such as pattern recognition, spatial awareness, and artistic talents.
Benefit 3: Speed-Reading Skills
One remarkable outcome of the Glenn Doman flash card method is the development of speed-reading skills. By flashing each card for just one second, children are prompted to swiftly recognize and process information, fostering rapid information processing abilities. This early practice translates into faster reading speeds as they mature, enhancing reading fluency, comprehension, and information retention efficiency.
By integrating the flash card method, we make use of this critical developmental phase, fostering cognitive growth and creating a nurturing environment where children flourish and cultivate a love for learning.