関西国際学園、さくらインターナショナルスクールでは、避難訓練が毎月行われます。また非常時に備え、災害食を備蓄しており、年度末と年度はじめには子どもたちの災害食の備蓄を確認し、万が一に備えています。
全キャンパスのマーメイドクラス(2歳児)とK3クラス(年長)では、一年の終わりに、地震の発生により給食が届かない場合を想定し、災害食体験を行いました。災害時には、電気や水道が止まり冷蔵庫にある食べ物が腐ってしまうこともあります。災害食がどれだけ役立つかについて先生から説明を受け、その後にマーメイドクラスは実食、K3クラスは災害食の作り方を学び、実食しました。
マーメイドクラスの子どもたちは、普段食べることのないフリーズドライのカレーやおにぎりに興味津々。匂いをかいだり、先生がお水を入れるところを見たりしながら、食べる前からワクワクしていました。いざ食べてみると、普段の食事と変わらないほどパクパク食べた子もいたほどです。
K3クラスでも、先生がカレーやおにぎりに水を入れて、みんなで60分間待ちました。調理前の災害食を見て「これ、食べられるの?」と驚いていましたが、できあがったご飯に「おいしい」「いい匂い」といった驚きの声が上がり、「今日の夜も食べたい!」「どこで売っているの?」と興味をもつ子どもたちもいました。
災害食を実際に作り、その味を知っておくことは、大切な学びだと考えています。この災害食体験から、非常時の生活を想像し、毎日ご飯が食べられることへの感謝の気持ちをもったようです。
これを機に、ぜひご家庭でも備えを見直し、子どもたちと話し合ってみてください。
Tasting Emergency Food
At Kindergarten, emergency drills are held every month. Also, we also have a stockpile of food in case of an emergency. We prepare for an emergency by checking the children’s stockpile food at the beginning and end of the school year.
At the end of the year, we held an emergency food tasting in every Mermaid and K3 class on each campus to prepare for the possibility that school food would not arrive. During a disaster, food in the refrigerator can go bad if the electricity and water are cut off. The Mermaid class tried out the emergency food after the teacher explained to them how important the food is, while the K3 learned how to prepare emergency food then tried it.
The Mermaid class children showed interest in freeze dried curry and rice balls that they do see in their daily lives. They showed excitement while the teacher poured water over it and smelled it. Some children finished the meal as quickly as their usual pace.
At the K3 class, the teacher put water on curry and rice balls and waited 60 minutes.The children didn’t expect the food to be edible but after tasting it, they reacted positively saying that it was tasty and had a nice smell. Some children wanted to eat it again for dinner and asked where they could buy some.
Cooking emergency food and knowing what it tastes like is an important lesson. From this experience, they could imagine what their lives would be like in an emergency and were grateful for being able to have food on the table everyday.
This is a good time to discuss how we can prepare for an emergency with your children at home.